چرا اربعین فقط برای امام حسین(ع) است؟


    

        اربعین حسینی برهمه شیعیان جهان تسلیت باد


1. فداکاری‎های امام حسین (علیه‎السلام)، دین را زنده کرد و نقش او در زنده نگه داشتن دین اسلام، ویژه و حائز اهمیت است. این فداکاری‎ها را باید زنده نگه داشت؛ چون زنده نگه داشتن دین اسلام است. گرامی‎داشت روز عاشورا و اربعین، در حقیقت زنده نگه داشتن دین اسلام و مبارزه با دشمنان دین است.

2. مصیبت حضرت امام حسین (علیه‎السلام)، برای هیچ امام و پیامبری پیش نیامده است. مصیبت امام حسین(علیه‎السلام)، از همه مصیبت‎ها بزرگ‎تر و سخت‎تر بود. اگر عامل دیگری هم در کار نبود، همین عامل کافی است که نشان بدهد چرا برای امام حسین(علیه‎السلام) بیش از امامان دیگر و حتی بیش از پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) عزاداری می‎کنیم و مراسم متعددی برپا می‎کنیم.

3. در ماه محرم سال 61ق. امام حسین (علیه‎السلام)، فرزندان، خویشان و یاران آن حضرت را کشتند و اسیران کربلا را به کوفه و شام بردند و همین اسیران داغدیده، 

ادامه نوشته

دانستنی هایی در باره اعداد مرکب    




اعداد مرکّب به اعدادی می گویند که بیانگر زمان بوده و بر حسب ساعت ، دقیقه و ثانیه می باشند.

* هر سال تقریبا  525600  دقیقه است .

* یک ماه تقریبا  2500000 ثانیه است .

* یک سال تقریبا  30000000 ثانیه است.

ادامه نوشته

مساحت و محیط اشکال هندسی


1) مساحت مـــربع = یـــک ضلع × خـــودش

محیــط مـــربــــع = یک ضلع × 4


2) مساحت مسـتطیـــــــل = طـول × عـرض
محیط مستطیل = ( طول + عرض) × 2


3) مساحت مثلث = ( قاعده × ارتــــــفاع ) ÷ 2
محیط مثلث = مجموع سه ضلع

ادامه نوشته

مفاخر ومشاهیر ادبی ایران



      
   

 
 حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن معروف به ابوالقاسم فردوسی طوسی، بزرگترین حماسه سرای تاریخ ایران، در سال ۳۲۹ هـ. ق، در روستای « باژ» از ناحیه « طابران طوس » چشم به جهان گشود .
ابوالقاسم فردوسی در خانواده ایرانی و از طبقه دهقانان متولد و رشد یافت. دهقانان در آن زمان، زمین داران کوچکی بودند که در دوره ساسانیان و چهار یا پنج قرن اول دوره اسلامی در ایران زندگی می کردند و جزو طبقاتی محسوب می شود که حد فاصل طبقه کشاورزان و طبقه اشراف قرار داشتند و صاحب نوعی اشرافیت ارضی بودند. این طبقه در حفظ نژاد، نسب، تاریخ و رعایت آداب و رسوم ملی، تعصب و سختگیری خاصی داشتند و به همین دلیل است که هر وقت در دوره اسلامی کسی را دهقان نژاد می نامیدند، مقصود نژاد ایرانی او بود و در متون کتاب های فارسی قرون پیش از مغول دهقان  به معنی نژاد ایرانی و مقابل نژاد ترک و تازی استفاده می شد   


ادامه نوشته

داستانی از کلیله ودمنه

بسم الله الرحمن الرحيم

چنين گويد ابوالحسن عبدالله ابن المقفع ، رحمه الله ، پس از حمد باری عز اسمه ، و
درود بر سيد المرسلين ، عليه الصلاة و السلام ، که ايزد تبارک و تعالی بکمال قدرت و
حکمت عا لم را بيافريد ، و آدميان را بفضل و منت خويش بمزيت عقل و رجحان خرد از
ديگر جانوران مميز گردانيد ، زيرا که عقل بر اطلاق کليد خيرات و پای بند سعادات
است ، و مصالح معاش و معاد و دوستکامی دنيا و رستگاری آخرت بدو بازبسته است
. و آن دو نوع است :غريزی که ايزد جل جلا له ارزانی دارد ، و مکتسب که از روی
تجارب حاصل آيد . و غريزی در مردم بمنزلت آتش است در چوب ، و چنانکه ظهور آن
بی ادوات آتش زدن ممکن نباشد اثر اين بی تجربت و ممارست هم ظاهر نشد ، و
حکما گفته اند که التجارب لقاح العقول . و هرکه از فيض آسمانی و عقل غريزی
بهرومند شد و بر کسب هنر مواظبت نمود و در تجارب متقدمان تامل عاقلانه واجب ديد
آرزوهای دنيا بيايد و در آخرت نيک بخت خيزد ، والله الهادی الی ما هو الاوضح سبيلا و
الارشد دليلا.
ول

ادامه نوشته

چرا دانش آموزان درس را فراموش می کنند؟


چرا دانش آموزان درس را فراموش می کنند؟

چرا دانش آموزان درس را فراموش می کنند؟

بسیاری از دانش آموزان از این که درس ها را فراموش می کنند گله مند هستند.

اما چرا آن ها درس هایی را که ادعا می کنند یاد گرفته اند فراموش می کنند؟

آیا آن ها قدرت و توانایی لازم را برای یادگیری ندارند؟

چگونه می شود آن ها فراموشی خود را به حداقل برسانند؟

از آن جایی که حافظه انسان درگیر یادگیری و به خاطر سپردن مطالب است. در واقع فراموشی هم به حافظه انسان مرتبط است، نخست کمی درمورد حافظه صحبت می کنیم سپس به نحوه مطاله درست که منجر به فراموشی نشود می پردازیم.

یک برداشت عامیانه حافظه را مخزنی تصور می کند که اطلاعات آن جا ریخته شده و نگهداری می شود و در مواقع لزوم اطلاعات استخراج شده و یادآوری می شود.

از نظر علمی حافظه عنوانی است در مورد توانایی انسان در یادگیری، نگهداری، یاآوری و استفاده از آن اطلاعات و دانش در مواقع لزوم.

ادامه نوشته

روش های صحیح مطالعه


روش های صحیح مطالعه

روشهای صحیح مطالعه

نكاتی چند در مورد روش های صحیح مطالعه

(( دیگرحال و حوصله خواندن این كتاب را ندارم )) یا (( آنقدر از این كتاب خسته شده ام كه قابل گفتن نیست )) و یا (( هرچقدرمی خوانم مثل این كه كمتر یاد می گیریم. )) و یا ((10 بار خواندم و تكرار كردم ولی بازهم یاد نگرفتم)) به راستی مشكل چیست؟

آیا برای یادگیری درس واقعا" باید 10 بار كتاب را خواند؟ آیا باید دروس خود را پشت سرهم مروركرد؟ و آیا باید ده ها بار درس را تكرار كرد تا یادگرفت؟ مطمئنا" اگر چنین باشد، مطالعه كاری سخت و طاقت فرسا است. اما واقعیت چیزی دیگر است. واقعیت آن است كه این گروه از فراگیران، روش صحیح مطالعه را نمی دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند. یادگیری و مطالعه، رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یكدیگر دارند، تا جایی كه می توان این دو را لازم و ملزوم یكدیگر دانست. برای این كه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هر چیز مطالعه ای فعال و پویا داشت.

ادامه نوشته

هجرت مسلمانان به حبشه2

هجرت دوم مسلمانان به حبشه

برخی از تاریخ نگاران، هجرت دوم به حبشه را قبل از محاصره مسلمانان و گرفتاری در شعب ابوطالب و بعضی بعد از آن نوشته‌اند.

82 مرد و هجده نفر زن و کودک به سرپرستی جعفر بن ابی طالب - برادر امام علی(ع) در این مهاجرت، عازم حبشه شدند.

قریش چون از مهاجرت مسلمانان و راحتی و آسایش آنان در حبشه خبردار شدند، سخت ناراحت گشتند زیرا چنین وضعیتی، فشار قریش برای نابود کردن اسلام را ناکام می‌گذاشت. آنان به فکر چاره ای شدند و از این روی عمروبن عاص و عماره بن ولید را با هدایا و تحفه های زیاد به دربار "نجاشی" فرستادند تا بدین وسیله مسلمانان پناهنده به حبشه را استرداد و آنان را در مکه آزار نمایند تا دست از دین خود بردارند.

ادامه نوشته

هجرت مسلمانان به حبشه1


اولین هجرت مسلمانان به حبشه

کفار‌‌ قریش، در مقابل جمعیت روزافزون مسلمانان، خطری جدی احساس می کردند. و سران آن تصمیم گرفتند هر قبیله‌ای، پیروان محمد (ص) در میان خود را به انواع مختلف شکنجه نمایند تا از دین خود دست بردارند.

در ماه رجب سال پنجم بعثت پیامبر (ص) که قریش سخت در آزار مسلمین می‌کوشید، پیامبر‌(ص) صلاح در آن دید که عده‌ای از مسلمانان پنهانی به حبشه مهاجرت کنند. پیامبر به آنان فرمود: «در حبشه پادشاهی عادل و صالح حاکم است که از ظلم و ستمگری مبراست. خوب است به آن جانب مهاجرت کنید تا خداوند گشایشی عنایت نماید.» پادشاه حبشه که نامش «اصحمه» بود را در آن سرزمین "نجاشی" می‌گفتند؛ مانند "قیصر" در روم و "خسرو" در ایران.

ادامه نوشته

تغییرات فیزیکی وشیمیایی



همه موادی که در اطرافمان وجود دارد، دستخوش تغییرات می شود. این تغییرات در قالب دو گروه تغییرات فیزیکی و شیمیایی طبقه بندی می شوند.

تغییرات فیزیکی تنها به تغییر ابعاد و شکل مواد محدود می شود و در ساختار آن تغییری ایجاد نمی کند. انبساط، برش، خمیدگی و ایجاد شکستگی در مواد از انواع تغییرات فیزیکی است.

ادامه نوشته